موزه ملی قطر پس از ۱۸ سال و صرف هزینه ۴۳۴ میلیون دلاری با معماری مدرن در قلب شهر دوحه افتتاح شد.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، موزه ملی قطر که با الهام از رز صحرایی توسط «ژان نوول» معمار نامدار فرانسوی طراحی شده است و یکی از چشمگیرترین سازه‌ها در میان ساختمان‌هایی است که در طول چند سال اخیر در کشور قطر به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ ساخته شده است.

ورودی این موزه را ۱۱۴ مجسمه فواره‌ای در یک دریاچه به طول ۹۰۰ متر تشکیل می‌دهد و سقف منحنی موزه ملی قطر را که شبیه به یک پازل بسیار بزرگ است را ۷۶ هزار پنل در ۳۶۰۰ شکل و اندازه متفاوت تشکیل داده است.

ساختمان این موزه یکی از اولین بناهایی است که مسافران با ورود به فرودگاه پایتخت قطر مشاهده می‌کنند. «ژان نوول» معمار این بنا نیز عنوان کرده است: این ساختمان باید یک نماد باشد و بنابراین باید جایگاه و وقار بسیار بالایی داشته باشد و نمی‌تواند ساختمانی با طراحی ضعیف باشد. هدف ما ساخت بنایی نمادین و ایجاد یک جاذبه گردشگری بوده است.

این معمار فرانسوی دو سال پیش نیز طراحی موزه لوور در کشور همسایه و رقیب یعنی امارات متحده عربی را بر عهده داشت.

موزه ملی قطر علاوه بر ارزش‌های معماری و فرهنگی یک بیانیه سیاسی نیز از سوی قطری‌ها محسوب می‌شود و به جمع بناهای شکوهمند در این کشور از جمله کتابخانه ملی و موزه هنرهای اسلامی اضافه شده است.

بازدیدکنندگان از موزه ملی قطر با گذر از گالری‌های دائمی این موزه با تاریخچه کشور قطر از دوران قبل از تاریخ تا دوران مدرن و تبدیل شدن به یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا آشنا می‌شوند و برای تماشای کل موزه نیاز به پیاده‌روی ۱.۵ کیلومتری دارند.

تاریخ طبیعی صحرای قطر و خلیج فارس، آثار تاریخی به جامانده از بادیه‌نشین‌ها، نمایشگاه‌های تاریخی از جنگ‌های قبیله‌ای، و ایجاد کشور قطر و در نهایت کشف نفت و دوران مدرن از جمله بخش‌های موزه ملی قطر هستند که شامل ۸ هزار شی‌ء باستانی، المان‌های معماری، میراث‌های خانوادگی، انواع بافت‌ها و منسوجات و لباس‌ها، جواهرات، هنرهای تزئینی، کتاب و اسناد تاریخی می‌شود.

اسکار ماتسرات زندگی خود را از روز تولد تا بستری شدن در آسایشگاه روانی، که تا به امروز در آن اقامت دارد، ترسیم می‌­کند... برخلاف ناهنجاری جسمانی، خصوصیتی خیال­‌انگیز به او اعطا شده است که از مرحله جنینی دارای پختگی کامل فکری باشد... رابطه‌­اش با دیگران به تمامی مبتنی بر طبل زدن «کودکانه»ای است که در آن استاد است... سی سال تاریخ آلمان بر طبل حافظه توصیف شده است. ...
زمانی بود که ما حتی جرات پچ پچ کردن هم نداشتیم... غرور ناخواسته‌ای از دستیابی به کهکشان‌ها داریم؛ در حالی که فقر و بدبختی هم در کشورمان داریم... ما فقط از این می‌ترسیم که نکند از گله عقب بمانیم... ما متهم هستیم، فقط ما... ساده ترین و قابل دسترس‌ترین کلید برای آزادی در این نکته قرار دارد، در عدم مشارکت شخصی در دروغ... این مسیر خیلی آسان‌تر از اعتصاب غذا یا شورش است. ...
رویایی که در سال ۱۹۳۱ بنیاد آمریکایی نابینایان و کتابخانه کنگره با تولید کتاب‌های گویا با عنوان «کتاب برای نابینایان» آن را محقق کرد... در دهه ۵۰ و ۶۰ خورشیدی شرکت‌هایی مانند ۴۸ داستان، سازمان صدا سرا، انتشارات قصه جهان‌نما و شهر داستان، تولید کتاب‌های صوتی را به‌صورت نوار شروع کردند ... یک موسسه برای اینکه پول کمتری به راوی بدهد، از صدای کسانی استفاده کند که حتی خواندن ساده از روی کتاب را هم بلد نیستند! ...
سال‌ها بعد، یک نفر باید پیدا شود و خاطرات ما نویسندگان از سانسور را بنویسد... داستان خوب داستانی است که وضعیت بشری را بازگو می‌کند... دخترم به دنیا آمده بود و من دچار افسردگی بعد از زایمان شده بودم. یک شب که احساس می‌کردم، درهای بهشت بر رویم باز شده است، با خود گفتم که تجربه‌های بسیار زیادی بر روی دوشم سنگینی می‌کند. تجربه‌هایی کابوس‌ناک و تلخ... می‌خواستم این کابوس‌ها را به بچه‌هایم منتقل کنم و به همین دلیل شروع به نوشتن کردم ...
ادبیات دفاع مقدس از جنگ تابلویی زیبا برایم رقم زده بود؛ تابلویی سرشار از معنویت، انسانیت، صفا و برادری... به‌تدریج جنگ برایم به یکی از وحشتناک‌ترین رویدادها بدل شد و دریافتم نترسیدنم از جنگ محصول گرفتاری در عاطفه‌ها بوده... ادبیات دفاع مقدس شجاعت و نبردِ ستودنی رزمنده‌های عزیزِ ایرانی در خلیج‌فارس با آمریکایی‌ها در سال‌های پایانی جنگ را روایت می‌کرد اما چندان از صدها میلیون دلار خسارت عملیات‌های تلافی‌جویانه‌ی آمریکایی‌ها در نابودی سکوهای نفتی ایران سخن نمی‌گفت. ...